Pengaruh Media Sosial Dan Self Efficacy Terhadap Keberhasilan Usaha
Studi Kasus Pada Pelaku UMKM Desa Pelanggiran Laut Tador
DOI:
https://doi.org/10.70021/dbp.v3i1.137Keywords:
Social Media, Self Efficacy, Business successAbstract
The purpose of this study was to examine the effect of (1) social media on business success (2) self-efficacy on business success (3) social media and self-efficacy simultaneously on business success. This study uses a quantitative research approach. The population in this study is the UMKM actors in Pelanggiran Laut Tador Village, totaling 30 UMKM actors. The sampling technique uses saturated sampling technique which makes all members of the population as research samples. Methods of data collection using a questionnaire. Analytical tools: instrument test, classical assumption test, multiple linear regression analysis, t-test and f-test using SPSS version 25. The results of this study indicate that social media partially has no effect on business success, self-efficacy partially affects business success and based on the simultaneous results that social media and self-efficacy influence business success.
References
Alhuda et al. (2022). Pemanfaatan Media Sosial Dan Efikasi Diri Terhadap Keberhasilan Wirausaha Dengan Inovasi Sebagai Variabel Mediasi Pada Pelaku UMKM. Journal of Economic, Management, 5(2), 179–187.
Alifuddin, M., & Razak, M. (2015). Kewiraushaan Teori dan Aplikasi: Strategi Membangun Kerajaan Bisnis. In MagnaScript Publishing. Jakarta
Alma. (2021). Pengaruh Jiwa Kewirausahaan Terhadap Keberhasilan Usaha Cafe Di Kota Palembang. JEMBATAN (Jurnal Ekonomi, Manajemen, Bisnis, Auditing, dan Akuntansi), 6(1), 13–25.
Aziz et al. (2021). Membangun Jiwa Usaha Melalui Pelatihan Kewirausahaan. Jurnal PKM Manajemen Bisnis, 1(1), 11–18.
Budi Dharma, Lia Purnama Sari, Z. G. P. (2022). Pengaruh Media Sosial Terhadap Keberhasilan Usaha. Jurnal Penelitian Ekonomi Manajemen dan Bisnis.
Cahyono. (2020). Pemanfaatan Media Sosial Dalam Penyebaran Informasi Program Pemerintah. AL MUNIR Jurnal Komunikasi dan Penyiaran Islam, 11(1), 48–59.
Dana Kristian, (2022). Pengaruh Kreativitas Dan Inovasi Produk Terhadap Keberhasilan Usaha (Studi Kasus Pada Umkm Dipademangan Jakarta Utara). Jurnal Administrasi Bisnis, 2(1), 106–115.
Denny Ivan Prayoga, N. L. (2020). Pengaruh Efikasi Diri Dan Karakteristik Individu Terhadap Keberhasilan Usaha Wanita Melalui Perilaku Inovatif Sebagai Variabel Intervening. Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Indonesia (STIESIA) Surabaya.
Dwi Prasetyani. (2021). Peran Kewirausahaan Dalam Memajukan Perekonomian Indonesia. Jurnal Disrupsi Bisnis, 4(3), 2017.
Elis. (2022). Pengaruh Self Efficacy, Motivasi Dan Disiplin Kerja Terhadap Kinerja Karyawan Pada Hotel Lloyd’S Inn Bali Di Seminyak. Values, 3(1), 151–159.
Ghozali. (2021). Aplikasi Analisis Multivartate Dengan Program Ibm Spss 21, Edisi Kedelapan, Semarang Badan Penerbit Universitas Diponegoro.
Jashari. (2020). Pengaruh Media Sosial Terhadap Keputusan Pembelian Melalui Motivasi Konsumen Pada Produk Fast Fashion. Jurnal Manajemen Pemasaran, 14(1), 25–34.
Kaplan dan Haenlein. (2020). Pemanfaatan Media Sosial Dalam Pemasaran Sosial Bagi Remaja. Jurnal Komunikasi, 12(1), 64.
Krisna, P., & Nuratama, P. (2021). Tata Kelola Manajemen & Keuangan Usaha Mikro Kecil Menengah. In Penerbit CV. Cahaya Bintang Cemerlang. Sulawesi Selatan
Lindrayanti. (2019). Pengaruh Pengalaman Usaha Dan Penggunaan Informasi Akuntansi Pelaku Usaha Mikro Kecil Menengah Terhadap Keberhasilan Usaha. Jurnal Riset Manajemen Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Widya Wiwaha Program Magister Manajemen, 6(1), 27–39.
Liswati. (2022). Pengaruh Media Sosial Terhadap Keberhasilan Usaha. Jurnal Penelitian Ekonomi Manajemen dan Bisnis, 1(4), 216–225.
M. Anang & Anita. (2020). Dasar dan Konsep Kewirausahaan. 5(3), 248–253. Jurnal Telkom University.
Maddux. (2019). Self-Efficacy dan Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa SMP. JNPM (Jurnal Nasional Pendidikan Matematika), 3(1), 153.
Mardia et all. (2016). Kewirausahaan Penerbit Yayasan KIta Menulis. Makassar
Merry. (2019). Pemanfaatan Media Sosial Sebagai Sarana Promosi Makanan Ringan Kripik Singkong Di Kabupaten Sampang. DIALEKTIKA : Jurnal Ekonomi dan Ilmu Sosial, 4(2), 1–20.
Mujiatun. (2022). M agister Pengaruh Penggunaan Media Sosial dan Self Efficacy Terhadap Minat Berwirausaha Pada Mahasiswa (Studi Kasus Universitas Islam Negeri Sumatera Utara). Jurnal Ilmiah Ilmu Manajemen Magister, 1(2), 106–114.
Mislin Asmiati. (2020). Pengaruh Self Efficacy Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Sd Negeri 147 Pelali Kecamatan Curio Kabupaten Enrekang.
Noor. (2021). Pengaruh Karakteristik Wirausaha Dan Orientasi Kewirausahaan Terhadap Keberhasilan Usaha Pada Warung Kelontong Di Kasihan Bantul Yogyakarta. Jurnal Akmenika, Vol 18(2), hlm 1-9.
Purnama. (2020). Faktor-Faktor Yang Menentukan Penggunaan Media Sosial Instagram Sebagai Media Promosi Pada Barbershop Di Mataram (Studi Kasus Pada Friends Barbershop, Woods Barbershop Dan Crowns Up Barbershop Mataram) Factors That Dertemine The Use Of The Instagram Social.
Setiadi. (2021). Pengaruh Self-Efficacy Terhadap Hasil Belajar Matematika. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 5(3), 2793–2801.
Sugiyono. (2021). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif Dan R&D. Bandung Alfabeta.
Tambunan. (2021). Faktor – Faktor Yang Mempengaruhi Keberhasilan Usaha Mikro Kecil Menengah Berbasis Ekonomi Kreatif Di Kota Langsa. JIM: Jurnal Ilmiah Mahasiswa, 2(2), 31–52.
Trilolita et all. (2021). Pengaruh Perceived Organizational Support, Self Efficacy dan Lingkungan Kerja terhadap Employee Engagement Karyawan PT. Pesona Arnos Beton. Jurnal Ilmu Manajemen, 9(3), 1076–1091.
Tutut Nani Prihatmi. (2019). Pengaruh Media Sosial Terhadap Prestasi Belajar Bahasa Inggris Pada Program Studi Teknik Mesin ITN Malang. Jurnal Flywheel, 9, 18.
Wulandari, D., Valentine, F., Melinda, M., & Regilsa, M. (2022). Pengaruh Self-Efficacy dalam Budaya pada Mahasiswa. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6, 9875–9879.
Cahyadi, L. and Cahyadi, W. (2023) ‘The influence of transactional leadership style and transformational on organizational commitment with compensation as a moderating variable’, JPPI (Jurnal Penelitian Pendidikan Indonesia), 9(2), p. 845. doi:10.29210/020231736.
Cahyadi, W., Aswita, D. and Ningsih, T.Z. (2022) ‘Analysis of The Development of Non-Cognitive Assessment Instrument to Support Online History Learning in Jambi City High School’, AL-ISHLAH: Jurnal Pendidikan, 14(3), pp. 3265–3274. doi:10.35445/alishlah.v14i3.2044.
Candrasa, L. and Cen, C.C. (2022) ‘The Effect Of Teacher Teaching, Learning Methods And Students Perceptions On The Student’s Learning Achievement In Medan City’, JPPI (Jurnal Penelitian Pendidikan Indonesia), 8(4), pp. 449–456. doi:10.29210/020221737.
Sinaga, E.M. (2022) ‘The Influence Of Price On Purchase Decision With Quality Of Service As Intervening Variable (Case Study On Customer Outlet Distributor Of XL AXIATA Products PT. Akses Lintas Nusantara Kota Tebing Tinggi)’, JPPI (Jurnal Penelitian Pendidikan Indonesia), 8(4), pp. 125–133. doi:10.29210/020221734.