Hakikat, Makna Konsep Tentang Filsafat Manajemen Pendidikan Islam: Pendekatan Systematic Literature Review
DOI:
https://doi.org/10.70021/edp.v3i1.145Keywords:
Essence, Philosophy, Management of Islamic EducationAbstract
The ultimate goal of Islamic education lies in the realization of complete submission to Allah at the individual, community and human levels. This is the direction of all management activities of educational institutions in order to achieve Islamic goals. This article aims to explain the nature and philosophy of educational management from an Islamic perspective. The method used in this article is qualitative research with a Systematic Literature Review approach. Article articles were collected from Google Scholar via the PRISMA (Preferred Reporting Item for Systematic Reviews and Meta-analyses) process. Then descriptive content analysis was carried out. The results found that the essence and philosophy of educational management in an Islamic perspective originates from the Al-Qur'an and hadith where in an Islamic perspective, Management in an Islamic perspective implements the principles of Islamic teachings which are in line with the concept of management, namely deliberation (shura), mandate (amanah), and justice (al-'adl) and educational management science must contain Islamic principles and values that can guide students towards their own existence.
References
Agnusia, N. A. (2022). Prinsip-Prinsip Manajemen Dalam Al-Qur’An Dan Hadis. Center for Open Science.
Ahyani, H., & Abduloh, A. Y. (2021). Prinsip-Prinsip Dasar Manajemen Pendidikan Islam Dalam Al-Quran. Jurnal Islamic Education Manajemen, 6(1), 37–46.
Andriani, W. (2021). Penggunaan Metode Sistematik Literatur Review dalam Penelitian Ilmu Sosiologi. Jurnal PTK Dan Pendidikan, 7(2).
Aris, A. S. (2022). Ilmu Pendidikan Islam. Penerbit Yayasan Wiyata Bestari Samasta.
Fadilah, L. R., Zahra, S., Alawiyah, S. M., & Syarifuddin, E. (2023). IMPLEMENTASI MANAJEMEN PENDIDIKAN DALAM PELAKSANAAN FUNGSI MANAJEMEN DI LEMBAGA PENDIDIKAN ISLAM. QALAM: JURNAL PENDIDIKAN ISLAM, 4(2).
Fathih, M. A., Hamida, T., & Rofiq, A. (2022). Manajemen Kepemimpinan dalam Perspektif Tafsir Al-Manar. Eduprof: Islamic Education Journal, 4(2), 47–67.
Herdiana, D., Hidayat, D., & Gunawan, A. (2022). Manajemen Pendidikan dalam Kacamata (Pandangan) Al-Qur’an. J-STAF: Siddiq, Tabligh, Amanah, Fathonah, 1(2), 321–339.
Hijrawan, R. (2021). Hadist tematik: manajemen dalam kepemimpinan pendidikan islam. SALIHA: Jurnal Pendidikan & Agama Islam, 4(1), 1–19.
Iqbaltullah, I., Sofyan, M., & Az-Zahra, S. K. (2021). Meninjau manajemen pendidikan islam secara deskriptif guna mewujudkan pendidikan berkemajuan. Jurnal Pendidikan Indonesia, 2(08), 1353–1364.
Jaya, Y. H., Ritonga, A. A., Daulay, I. H., Wahyuni, S., Sulasmi, S., & Hidayat, T. (2023). Controlling Dalam Al-Quran. Jurnal Dirosah Islamiyah, 5(2), 490–502.
Khaeron, M. (2019). FILSAFAT ILMU MANAJEMEN PENDIDIKAN ISLAM REKONTRUKSI KRITIS ISLAMISASI MANAJEMEN PENDIDIKAN ISLAM DALAM KONTEKS KEKINIAN. JIEM (Journal of Islamic Education Management), 3(1), 64–80.
Kulsum, U., & Waluyo, B. (2022). Fungsi Manajemen pendidikan dalam kinerja guru. JURNAL AN-NUR: Kajian Ilmu-Ilmu Pendidikan Dan Keislaman, 8(02).
Kurniawan, A. (2019). Filsafat Ilmu Manajemen Pendidikan Islam Rekontruksi Kritis Islamisasi Manajemen Pendidikan Islam dalam Konteks Kekinian. JURNAL YAQZHAN: Analisis Filsafat, Agama Dan Kemanusiaan, 5(1), 16–41.
Mahrus, M. (2022). MANAJEMEN PENDIDIKAN ISLAM DALAM PERSPEKTIF AL QUR’AN DAN HADITS. An-Nahdliyah: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 1(2), 19–33.
Marisa, M. (2021). Filosofi Manajemen Pendidikan Islam dalam Perspektif Al-Qur’an. Al-Idaroh: Jurnal Studi Manajemen Pendidikan Islam, 5(1), 44–64.
Muktapa, M. I. (2021). Implikasi Filsafat Ilmu dan Etika Keilmuan dalam Pengembangan Ilmu Pengetahuan Modern. Jurnal BELAINDIKA (Pembelajaran Dan Inovasi Pendidikan), 3(2), 20–29.
Nasucha, M. R., Rapsjani, M. F. A., & Puspitasari, D. M. A. (2021). Urgensi Penerapan Prinsip Manajemen Modern pada Lembaga Pendidikan. PANDAWA, 3(3), 303–317.
Rachmawati, D. E., & Purwandari, E. (2022). Proses Ta’dib sebagai penguatan aplikasi pendidikan Islam di Indonesia: Pendekatan Systematic Literature Review. Tawazun: Jurnal Pendidikan Islam, 15(2), 175–186.
Sari, N. P. (2022). Prinsip-Prinsip Manajemen dalam Al-Qur’an dan Hadis.
Satriyadi, S., Intan, N., Wijaya, S., Azmi, F., & Syukri, M. (2023). Manajemen Pendidikan dalam Perspektif Filsafat Islam. Islamic Management: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 6(01).
Siregar, J. S., Dalimunthe, N. P., Nasution, A. P., & Azrizki, T. M. (2023). Konsep Manajemen Pendidikan Islam Dalam Perspektif Al-Qur’an Dan Ilmu Hadis. Jurnal Kajian Islam Dan Sosial Keagamaan, 1(2), 38–43.
Slamet, H., Mujahidin, E., Andriana, N., Sastra, A., & Alim, A. (2023). Prinsip-Prinsip Perencanaan Pendidikan Akhlak Pemuda dalam Perspektif Hijrah Rasulullah SAW. Risalah, Jurnal Pendidikan Dan Studi Islam, 9(1), 126–138.
Syahrani, S. (2019). Manajemen Pendidikan Dengan Literatur Qur’an. Darul Ulum: Jurnal Ilmiah Keagamaan, Pendidikan Dan Kemasyarakatan, 10(2), 191–203.
Syamsuar, S., & Reflianto, R. (2019). Pendidikan dan tantangan pembelajaran berbasis teknologi informasi di era revolusi industri 4.0. E-Tech: Jurnal Ilmiah Teknologi Pendidikan, 6(2).
Tyas, N. R. (2019). Model Kepemimpinan Pendidikan Nabi Muhammad SAW. IAIN PONOROGO.
Utami, M. C., Jahar, A. S., & Zulkifli, Z. (2021). Tinjauan Scoping Review Dan Studi Kasus. Radial, 9(2), 152–172.