Analisis Kesulitan Belajar Mahasiswa dalam Menyelesaikan Soal Matematika Ekonomi pada Materi Fungsi Permintaan dan Fungsi Penawaran ditinjau dari Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis
DOI:
https://doi.org/10.70021/edp.v3i1.150Keywords:
Learning Difficulties, Problem Solving, Demand Function, Supply FunctionAbstract
The aim of this research is to analyze and describe the difficulties experienced by students in solving economic mathematics questions on demand function and supply function material in terms of mathematical problem solving abilities. This research is a qualitative descriptive research with a case study approach. The subjects in this research were 35 first semester Management Study Program students at STIE Bina Karya Tebing Tinggi. Data collection was carried out through tests and interviews. The test questions are in the form of a description of 2 questions to determine the level of the subject's mathematical problem solving ability. Meanwhile, interviews were conducted in a structured manner based on guidelines that had been created, with the aim of finding the subject's level of difficulty through data obtained from the subject's answers during the written test. The data obtained was then analyzed based on Milles and Hubermen's analysis flow, namely data reduction, data presentation, and conclusions or data verification. The results obtained from this research are that subjects who have a KMT level tend not to have difficulty in solving questions. At the KMS level, subjects tend to have difficulty applying principles and solving verbal problems. At the KMR level, subjects tend to experience difficulties in solving questions, namely understanding concepts, applying principles and verbal problems.
References
Aliyah, I. M., Yuhana, Y., & Santosa, C. (2019). Kemampuan Pemecahan masalah Matematis Siswa Ditinjau dari Kemampuan Awal dan Gender. Jurnal Didaktik Matematika, 161-178.
Andri, Wibowo, D. C., & Agia, Y. (2020). Analisis Kesulitan Belajar Matematika Kelas V SD Negeri 25 Rajang Begantung II. J-PiMat, 231-241.
Andriani, N., Sutarto, & Febrilia, B. R. (2019). Analisis Kesulitan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Cerita Matematika pada Materi Keliling dan Luas Lingkaran SMPN 3 Narmada Ditinjau dari Peta Kognitif. JPIn (Jurnal Pendidik Indonesia), 72-84
Dewi, N. K., Zainuddin, U., & Dimpudus, A. (2020). Analisis Kesulitan Menyelesaikan Soal Matematika Materi Operasi Hitung Bilangan Pecahan Siswa Kelas VII. Jurnal PRIMATIKA, 61-70.
Dwidarti, U., Mampouw, H. L., & Setyadi, D. (2019). Kesulitan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Cerita pada Materi Himpunan. Journal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 315-322.
Laili, F. J., & Puspasari, R. (2018). Kesulitan Belajar Matematika Siswa Ditinjau dari Kemampuan Pemecahan masalah Matematis. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Matematika (JP2M), 1-10.
Laili, F. J., & Puspasari, R. (2018). Kesulitan Belajar Matematika Siswa Ditinjau dari Kemampuan Pemecahan masalah Matematis. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Matematika (JP2M), 1-10.
NoprianiLubis, J., Panjaitan, A., Surya, E., & Syahputra, E. (2017). Analysis mathematical problem solving skills of student of the grade VIII-2 junior high school Bilah Hulu Labuhan Batu. International Journal of Novel Research in Education and Learning, 4(2), 131–137.
Nurainah, Maryanasari, R., & Nurfauziah, P. (2018). Analisis Kesulitan Kemampuan Pemecahan masalah Matematis Siswa SMP Kelas VIII pada Materi Bangun DAtar. Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 37-43.
Nurdin, E., Nufus, H., & Hasanuddin. (2018). Pengaruh Pendekatan Visual Thinking terhadap Kemampuan Pemecahan masalah Matematis Siswa. KALAMATIKA Jurnal Pendidikan Matematika, 17-26.
Romli, M. (2017). Profil Pemecahan masalah Matematis Siswa Perempuan SMA dengan Kemampuan Matematika Tinggi dalam Menyelesaikan Maslah Matematika. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 145-157.
Sholekah, L. M., Anggraeni, D., & Waluyo, A. (2017). Analisis Kesulitan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Matematika Ditinjau dari Pemecahan masalah Matematis Materi Limit Fungsi. Wacana Akademika, 151-164.
Sholekah, L. M., Anggraeni, D., & Waluyo, A. (2017). Analisis Kesulitan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Matematika Ditinjau dari Pemecahan masalah Matematis Materi Limit Fungsi. Wacana Akademika, 151-164.
Sukmawati, S., & Amelia, R. (2020). Analisis kesalahan siswa smp dalam menyelesaikan soal materi segiempat berdasarkan teori nolting. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 3(5), 423–432.
Supriyanto, S., Suripto, S., & Putri Irmala Sari, P. I. S. (n.d.). Matematika Bisnis
Wahyuni. (2020). Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Aritmatika Sosial. Jurnal Pendidikan Matematika. 11(1l), 67.
Yolanda, F., & Amelia, S. (2018). Peningkatan Kemampuan Pemecahan masalah Matematis Mahasiswa Melalui Accelerated Learning Cycle. Jurnal Ilmiah Dikdaya, 268-274.